Додаток 1 до листа
Міністерства
освіти і науки України
від
01.07.2014 № 1/9 - 343
Педагогічні
особливості навчання учнів шостих класах 
 Серед новацій 2014/2015
навчального року такі:
учні шостих класів, які  вивчали дві
іноземні мови у п’ятому класі – продовжують вивчення за бажанням. Продовжиться,
розпочате у п’ятому класі, вивчення інформатики; передбачено посилення
використання здоров’язбережувальних технологій; підвищена увага приділятиметься
природничій та екологічній освіті, оскільки розпочнеться вивчення двох
природничих дисциплін географії та біології - важливою пропедевтичною базою для
цього стало вивчення природознавства у 5-му класі. 
| 
   
У віковій психології діти шостого класу потрапляють у період молодшого
  підліткового віку (з 11 років). Тобто вік учнів 6 класу можна назвати перехідним від молодшого шкільного до молодшого
  підліткового або початком переходу
  від дитинства до юності.  
Ранній підлітковий вік – найскладніший
  період у розвитку дитини. У цей час відбуваються різкі якісні зміни, які
  стосуються усіх сфер функціонування особистості: відбувається бурхливий
  фізичний і розумовий розвиток, етичне і соціальне дорослішання, дитина має підвищену
  збудливість, імпульсивність, на які накладається статевий потяг, часто
  неусвідомлений. 
Важливим
  психічним новоутворенням раннього підліткового віку є розвиток довільності
  всіх психічних процесів. Учні-підлітки уже можуть самостійно концентрувати
  увагу, розвивати пам’ять і мислення,
  регулювати власні емоційно-вольові процеси тощо.  
Здатність
  сприйняття своєрідна: діти сприймають оточуючі предмети і явища неточно,
  тобто виділяють випадкові ознаки і особливості, що з якихось причин
  привернули їх увагу. Протягом навчання у шостому класі відбуваються кількісні
  та якісні зміни процесу сприйняття. Кількісні зміни
  полягають у збільшенні швидкості процесу сприйняття та кількості сприйнятих
  об'єктів, розширенні обсягу їх запам'ятовування тощо. Поступово в учнів
  формується здатність спостерігати явища навколишньої дійсності, тобто,
  виходячи з певної мети, помічати їх, виявляти істотні деталі, з'ясовувати
  взаємозв'язки між ними. 
Ці особливості учнівської психіки слід враховувати у процесі навчання.
  Вже з перших уроків у 6 класі учням бажано пропонувати завдання на
  спостережливість, виявлення істотних ознак предметів, встановлення зв’язків
  між кількома об’єктами тощо.  
Пам'ять
  учнів у цей час має переважно наочно-образний характер. Учні краще
  запам'ятовують зовнішні ознаки предметів, ніж їх логічну змістову сутність. У
  пам’яті учнів цього віку зв’язки між окремими частинами явища, що вивчається,
  є нестійкими. Учні погано уявляють собі загальну структуру явища, його
  цілісність і взаємозв'язок компонентів. Запам'ятовування, зазвичай, носить
  механічний характер, заснований на враженнях та багаторазовому повторенні.
  Тому процес відтворення завченого вирізняється неточністю, великою кількістю
  помилок, завчене недовго утримується в пам'яті. Віковий період 11-12 років
  характеризується переходом від механічної пам’яті до смислової, яка
  формується під впливом навчання і має  вирішальне
  значення у здобутті знань. Учні вже починають робити перші спроби, щоб
  запам'ятати доступний для них матеріал не дослівно, а осмислено.  
Необхідно
  систематично, впродовж тривалого часу, повторювати з ними пройдений
  навчальний матеріал. Необхідно пам'ятати і про дослівне запам'ятовування й
  відтворення, яке є важливим засобом нагромадження словникового запасу і
  культури мовлення, розвитку довільної пам'яті та самоконтролю, уміння
  помічати помилки у відтвореному та їх виправляти. З цією метою учням потрібно
  пропонувати багато задач і вправ, призначених для усного розв’язування.  
В
  учнів  6 класів переважає мимовільна увага
  (короткотривала), дитина легко відволікається на який-небудь подразник,
  активно реагує на все нове, яскраве і незвичайне. Зосередження уваги на
  одному і тому ж об'єкті важко дається учням у цьому віці і призводить до
  швидкої стомлюваності. Це звісно заважає процесу навчання. Всі ці фактори
  потрібно враховувати під час організації навчального процесу. 
Усвідомлення
  учнями значущості навчального матеріалу та важливості його засвоєння - умова
  стійкості довільної уваги. На кінець 6 класу обсяг і стійкість уваги дещо
  зростають. Учням можна пропонувати більші за обсягом тексти для самостійного
  читання, складніші задачі (з більшою кількістю дій) для розв’язування. З
  метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів бажано пропонувати
  їм самостійно складати задачі і ставити однокласникам запитання, які
  стосуються вивченого теоретичного матеріалу. Така практика розвиває пам’ять і
  увагу в учнів та вимагає вивчення теоретичного матеріалу. 
Щоб
  сформувати прийоми довільної уваги, слід поруч із звичайною діяльністю
  пропонувати учням завдання з її перевірки, а також завдання на складання
  плану діяльності та її контролю. 
  Стійкість уваги посилюється, коли зміст діяльності викликає
  зацікавленість, коли в об’єктів, що вивчаються, постійно виявляються нові особливості.  
Від стилю мислення багато в
  чому залежить успішність дитини у навчанні та подальшому житті. Тому навчальний
  процес має підтримувати довготривале мислення. З цією метою на уроках слід
  заохочувати учнів до роботи з підручником, систематично працювати над
  розвитком усної і писемної мови школярів (коментування дій, усні вправи,
  складання учнями задач і запитань), розв’язувати багато задач з логічним
  навантаженням, пропонувати учням творчі завдання, пов’язані з опрацюванням
  різних видів інформації та відповідним поданням
  їх виконання. У презентаціях бажано використовувати гіперпосилання. 
Крім того, що відбуваються
  зміни в когнітивній сфері, в цьому віці змінюється й головна діяльність
  учнів. Якщо у
  початкових класах головною діяльністю учнів була навчальна, то поступово в
  учнів  6 класу на перше місце виходить
  міжособистісне спілкування з дорослими і ровесниками, суспільно корисна
  праця, що позитивно позначається на розвитку психіки та особистості загалом.
  Навчання залишається важливим для дітей цієї вікової категорії, але
  пізнавальний інтерес до навчання знаходиться на стадії зацікавленості: легко
  виникає і легко згасає. Здебільшого він спрямований на процес навчання, а не на його зміст.  
Навчальні труднощі молодших підлітків
  багато в чому залежать від емоційної сторони навчання, інтересу, заохочення,
  похвали вчителя чи їх відсутності. Якщо вчитель
  не стимулює самостійність та ініціативу в учнів, а лише наставляє і контролює
  результати їх навчальної діяльності, то підлітки втрачають інтерес до
  навчання. Тому на уроках в 6-х
  класах слід приділяти значну увагу ігровим моментам. 
Розглянуті
  вище психологічні особливості учнів-шестикласників є загальними і
  найтиповішими для дітей даної вікової категорії. Вчителю слід мати на увазі,
  що вікові закономірності завжди проявляються через варіації індивідуальних
  якостей, які залежать від особливостей організму конкретної людини та її
  психіки. 
У
  шестикласників підсилюються індивідуальні особливості розвитку, пов’язані з
  розвитком самостійного мислення, інтелектуальної активності, творчого підходу
  до вирішення завдань. У цей період важливо, щоб вчитель допоміг учню
  навчитися самостійно здобувати знання: користуватися додатковою літературою,
  довідниками, словниками, комп’ютером, Інтернетом.  
         У 2014/2015 навчальному році 6 класи загальноосвітніх навчальних закладів
  перейдуть на навчання за новими програмами для учнів 5–9 класів загальноосвітніх
  навчальних закладів з якими можна ознайомитися на сайті Міністерства
  освіти і науки України за адресою: www.mon.gov.ua. 
         Для учнів 5-х класів чинними є
  рекомендації надані у листі Міністерства від 24.05.2013 р. № 1/9-368 «Про
  організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх
  навчальних закладів і вивчення  базових
  дисциплін в основній школі» 
         При виборі навчального плану для
  учнів 5-6-х класів необхідно користуватися наказом Міністерства освіти і
  науки України від 29.05. 2014     № 664
  «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
  України від 03.04.2012 р. № 409» та листом МОН від 11.06.2014 № 1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх
  навчальних закладів та структуру 2014/2015 навчального року». 
 | 
 
Директор департаменту                                                                
Ю.Г. Кононенко
Немає коментарів:
Дописати коментар