Додаток 1 до листа
Міністерства
освіти і науки України
від
01.07.2014 № 1/9 - 343
Педагогічні
особливості навчання учнів шостих класах
Серед новацій 2014/2015
навчального року такі:
учні шостих класів, які вивчали дві
іноземні мови у п’ятому класі – продовжують вивчення за бажанням. Продовжиться,
розпочате у п’ятому класі, вивчення інформатики; передбачено посилення
використання здоров’язбережувальних технологій; підвищена увага приділятиметься
природничій та екологічній освіті, оскільки розпочнеться вивчення двох
природничих дисциплін географії та біології - важливою пропедевтичною базою для
цього стало вивчення природознавства у 5-му класі.
У віковій психології діти шостого класу потрапляють у період молодшого
підліткового віку (з 11 років). Тобто вік учнів 6 класу можна назвати перехідним від молодшого шкільного до молодшого
підліткового або початком переходу
від дитинства до юності.
Ранній підлітковий вік – найскладніший
період у розвитку дитини. У цей час відбуваються різкі якісні зміни, які
стосуються усіх сфер функціонування особистості: відбувається бурхливий
фізичний і розумовий розвиток, етичне і соціальне дорослішання, дитина має підвищену
збудливість, імпульсивність, на які накладається статевий потяг, часто
неусвідомлений.
Важливим
психічним новоутворенням раннього підліткового віку є розвиток довільності
всіх психічних процесів. Учні-підлітки уже можуть самостійно концентрувати
увагу, розвивати пам’ять і мислення,
регулювати власні емоційно-вольові процеси тощо.
Здатність
сприйняття своєрідна: діти сприймають оточуючі предмети і явища неточно,
тобто виділяють випадкові ознаки і особливості, що з якихось причин
привернули їх увагу. Протягом навчання у шостому класі відбуваються кількісні
та якісні зміни процесу сприйняття. Кількісні зміни
полягають у збільшенні швидкості процесу сприйняття та кількості сприйнятих
об'єктів, розширенні обсягу їх запам'ятовування тощо. Поступово в учнів
формується здатність спостерігати явища навколишньої дійсності, тобто,
виходячи з певної мети, помічати їх, виявляти істотні деталі, з'ясовувати
взаємозв'язки між ними.
Ці особливості учнівської психіки слід враховувати у процесі навчання.
Вже з перших уроків у 6 класі учням бажано пропонувати завдання на
спостережливість, виявлення істотних ознак предметів, встановлення зв’язків
між кількома об’єктами тощо.
Пам'ять
учнів у цей час має переважно наочно-образний характер. Учні краще
запам'ятовують зовнішні ознаки предметів, ніж їх логічну змістову сутність. У
пам’яті учнів цього віку зв’язки між окремими частинами явища, що вивчається,
є нестійкими. Учні погано уявляють собі загальну структуру явища, його
цілісність і взаємозв'язок компонентів. Запам'ятовування, зазвичай, носить
механічний характер, заснований на враженнях та багаторазовому повторенні.
Тому процес відтворення завченого вирізняється неточністю, великою кількістю
помилок, завчене недовго утримується в пам'яті. Віковий період 11-12 років
характеризується переходом від механічної пам’яті до смислової, яка
формується під впливом навчання і має вирішальне
значення у здобутті знань. Учні вже починають робити перші спроби, щоб
запам'ятати доступний для них матеріал не дослівно, а осмислено.
Необхідно
систематично, впродовж тривалого часу, повторювати з ними пройдений
навчальний матеріал. Необхідно пам'ятати і про дослівне запам'ятовування й
відтворення, яке є важливим засобом нагромадження словникового запасу і
культури мовлення, розвитку довільної пам'яті та самоконтролю, уміння
помічати помилки у відтвореному та їх виправляти. З цією метою учням потрібно
пропонувати багато задач і вправ, призначених для усного розв’язування.
В
учнів 6 класів переважає мимовільна увага
(короткотривала), дитина легко відволікається на який-небудь подразник,
активно реагує на все нове, яскраве і незвичайне. Зосередження уваги на
одному і тому ж об'єкті важко дається учням у цьому віці і призводить до
швидкої стомлюваності. Це звісно заважає процесу навчання. Всі ці фактори
потрібно враховувати під час організації навчального процесу.
Усвідомлення
учнями значущості навчального матеріалу та важливості його засвоєння - умова
стійкості довільної уваги. На кінець 6 класу обсяг і стійкість уваги дещо
зростають. Учням можна пропонувати більші за обсягом тексти для самостійного
читання, складніші задачі (з більшою кількістю дій) для розв’язування. З
метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів бажано пропонувати
їм самостійно складати задачі і ставити однокласникам запитання, які
стосуються вивченого теоретичного матеріалу. Така практика розвиває пам’ять і
увагу в учнів та вимагає вивчення теоретичного матеріалу.
Щоб
сформувати прийоми довільної уваги, слід поруч із звичайною діяльністю
пропонувати учням завдання з її перевірки, а також завдання на складання
плану діяльності та її контролю.
Стійкість уваги посилюється, коли зміст діяльності викликає
зацікавленість, коли в об’єктів, що вивчаються, постійно виявляються нові особливості.
Від стилю мислення багато в
чому залежить успішність дитини у навчанні та подальшому житті. Тому навчальний
процес має підтримувати довготривале мислення. З цією метою на уроках слід
заохочувати учнів до роботи з підручником, систематично працювати над
розвитком усної і писемної мови школярів (коментування дій, усні вправи,
складання учнями задач і запитань), розв’язувати багато задач з логічним
навантаженням, пропонувати учням творчі завдання, пов’язані з опрацюванням
різних видів інформації та відповідним поданням
їх виконання. У презентаціях бажано використовувати гіперпосилання.
Крім того, що відбуваються
зміни в когнітивній сфері, в цьому віці змінюється й головна діяльність
учнів. Якщо у
початкових класах головною діяльністю учнів була навчальна, то поступово в
учнів 6 класу на перше місце виходить
міжособистісне спілкування з дорослими і ровесниками, суспільно корисна
праця, що позитивно позначається на розвитку психіки та особистості загалом.
Навчання залишається важливим для дітей цієї вікової категорії, але
пізнавальний інтерес до навчання знаходиться на стадії зацікавленості: легко
виникає і легко згасає. Здебільшого він спрямований на процес навчання, а не на його зміст.
Навчальні труднощі молодших підлітків
багато в чому залежать від емоційної сторони навчання, інтересу, заохочення,
похвали вчителя чи їх відсутності. Якщо вчитель
не стимулює самостійність та ініціативу в учнів, а лише наставляє і контролює
результати їх навчальної діяльності, то підлітки втрачають інтерес до
навчання. Тому на уроках в 6-х
класах слід приділяти значну увагу ігровим моментам.
Розглянуті
вище психологічні особливості учнів-шестикласників є загальними і
найтиповішими для дітей даної вікової категорії. Вчителю слід мати на увазі,
що вікові закономірності завжди проявляються через варіації індивідуальних
якостей, які залежать від особливостей організму конкретної людини та її
психіки.
У
шестикласників підсилюються індивідуальні особливості розвитку, пов’язані з
розвитком самостійного мислення, інтелектуальної активності, творчого підходу
до вирішення завдань. У цей період важливо, щоб вчитель допоміг учню
навчитися самостійно здобувати знання: користуватися додатковою літературою,
довідниками, словниками, комп’ютером, Інтернетом.
У 2014/2015 навчальному році 6 класи загальноосвітніх навчальних закладів
перейдуть на навчання за новими програмами для учнів 5–9 класів загальноосвітніх
навчальних закладів з якими можна ознайомитися на сайті Міністерства
освіти і науки України за адресою: www.mon.gov.ua.
Для учнів 5-х класів чинними є
рекомендації надані у листі Міністерства від 24.05.2013 р. № 1/9-368 «Про
організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх
навчальних закладів і вивчення базових
дисциплін в основній школі»
При виборі навчального плану для
учнів 5-6-х класів необхідно користуватися наказом Міністерства освіти і
науки України від 29.05. 2014 № 664
«Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
України від 03.04.2012 р. № 409» та листом МОН від 11.06.2014 № 1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх
навчальних закладів та структуру 2014/2015 навчального року».
|
Директор департаменту
Ю.Г. Кононенко
Немає коментарів:
Дописати коментар